Iraqi Dinar Dinar Iraq Iraq Currency Buy Dinar
1 2 3 4


News

Iraqi Dinar Buzz Updates

RV TETAP RV
2011-07-05 12:35:15
Apa yang paling penting Dinar akan RV tak lama lagi..Demikianlah yang diperkatakan oleh penganilisis matawang Dinar Iraq.
Ini bukan rekaan semata mata.Ianya bloleh dan dapat dilihat di sesawang (website) Kementerian Perancangan Iraq..http://www.mop.gov.iq..
Mereka mahukan Dinar Iraq RV pada 1Dinar Iraq = 1.134 Usd..Nilai ini rasional dan perlu dikekalkan selama 3 tahun sebelum disemak semula oleh pihak yang berwajib.
Alasan Kementerian ini adalah kerana untuk keseimbangan pertukaran wang,'pada masa yang sama ini mampu menjamin kestabilan ekonomi Iraq.
Tindakan ini juga sesuai untuk perancangan pelaburan sektor bukan petroleum dan mengurangkan kebergantungan kepada sumber pendapatan pertukaran wang asing daripada ekspot minyak mentah semata mata.
Kata Penasihat Bank Negara Iraq (Dr Mohammad Saleh) bahawa Iraq akan melaksanaka proses Redenominasi..Ini langkah yang sangat penting apabila Dinar diapungkan nanti.Ini adalah berita yang gumbira..yang kita tunggu selama ini.Dinar betul betul akan RV tak lama lagi..dan Dinar yang kita pegang sekarang adalah Sah dan boleh ditukarkan bila RV nanti.
Mudahan saja berkat kesabaran dan doa Kita dapat menikmati Berkat yang Allah berikan kepada kita..
Proses Redenominasi nin adalah satu proses biasa dalam sistem matawang sesebuah negara..sama seperti  yang dilakukan oleh Malaysia pada tahun 1999,apabila note RM500 dan Rm1000 ditarik balik daripada pasaran akibat krisis kewangan pada tahun 1997..dan kadar inflasi yang tinggi pada ketika itu.
Proses mengambil semula note note besar ini  diberi tempoh yang panjang untuk penukaran dengan duit yang kecil nilainya..
Kesimpulannya..yang penting kita sebagai antara pelabur pelabur Dinar Di seluruh Dunia telah diberi pengumuman tentang Nilai Dinar yang akan RV..1 Dinar bersamaan 1.134 Usd..melebihi paras 1Usd..Dan apa yang lebih penting lagi ..menanti dengan sejati di mahligai impian..PENGUMUMAN TARIKH RV..
Senario semasa di Iraq pada masa ini berlaku dgn sangat pantas sekali..Pelaburan dan Pembanggunan di Iraq tampak begitu ketara.berdasarkan berita yang dipetik dari Iraq Business News..Syarikat minyak Southern Oil Company,Shell dan ExxonMobil telah diberi kontraknuntuk mengeluarkan minyak dibarat Qurna,Basra yang dianggarkan mampu mengeluarkan sebanyak 400,00 perbarrell satu hari..Banyak tu bro..negara kita pun minyak dah nak kering dalam beberapa tahun lagi..tak lama negara kita jadi pengimpot minyak ja lah..
Bloomberg melapurkan Mitsubishi dan Shell akan melabur sebanyak 12.5 billion Usd untuk operasi mencarigali minyak di selatan Iraq..Jelas syarikat syarikat gergasi Dunia menumpukan fokus pelaburan di Iraq..sebuah negari padang pasir di timur tengah yang memiliki sebutir permata hitam tapi berkilauan..
RV TETAP RV dan kita semakin menghampiri..really menghampiri..
Tunggu updates selanjutnya..Saya menggunakan email utk penjimatan kos..kos pesanan ringkas (sms) saya menigkat rm100 untuk seminggu sahaja..so rm 400 tu satu bulan..
jadi mana kawan yang tak da eamil tu..tolong  sampaikan ya (share) dgn mereka..tapi ini tidak bermaksud saya tidak sms lagi..tapi tidak sekerap dulu..so rajin2 la email ya..
Saalm Damai dan senyum selalu untuk semua..terutama warga St Anthony..